דף הבית > יוגה לגיל מעבר > מחלות לב ותרגול יוגה
גיל המעבר הנשי - מחלות לב ותרגול יוגה/ קארין קזאז
 
מחלות לב מוכרות לרוב הציבור כ"מחלה של גברים" בעיקר בגילאי 30 עד 50.
לאחר גיל המעבר הנשי עולה בהדרגה הסיכון של נשים לחלות במחלות לב עד אשר בגיל 65 הסיכוי של גבר ואישה לחוות התקף לב זהה, מחלת הלב הינה גורם המוות העיקרי לנשים בעולם המערבי!
רמת האסטרוגן היורדת בגוף האישה,בעל השפעה ישירה על תפקודו התקין של הלב.
אם ישנו ארגון חשוב הנלחם להעלאת המודעות לסרטן השד הנקרא "1מ- 9" ארגון דומה למחלות לב היה יכול להיקרא "1 ל- 3" !!!
הסיכוי של אישה למות מהתקף לב כאשר הוא מתרחש, גבוה פי שניים מאשר גבר במצב רפואי זהה. נראה גם כי הסיכון למות כשנה לאחר אירוע לב גבוה יותר בנשים מאשר גברים, וכך גם הסיכון למות במהלך ניתוח מעקפים.
סימני התקף הלב בנשים שונים מעט מאשר גברים - הסימנים העיקריים הם קוצר נשימה, עייפות וחולשה, כמעט כמחצית מהנשים שחוו התקף לב לא היו כאבים בחזה בכלל!.
גורמי סיכון:
כמחצית מהתקפי הלב מוסברים באופן ברור על ידי גורמי הסיכון הרגילים כמו יתר לחץ דם, סוכרת, עודף משקל, כולסטרול ושומני דם גבוהים, עישון, תורשה וחוסר פעילות גופנית.
בשאר המקרים "לא ברור" מדוע האדם עבר התקף לב.
 
הלב איבר המושפע ביותר מרגשות
מצב רגשי ומאפייני אישיות משפיעים בצורה ניכרת על בריאות הלב.
כעס, עוינות ותוקפנות עשויים לסכן את הלב. בנוסף, מצבי דיכאון, חרדה, בדידות, הסתגרות ומצב של "היחלשות הפראנה" בגוף מעידים על מצב המעלה את הסיכון לסבול ממחלות לב ומשפיעים על השיקום לאחר אירוע לב.
 
גורמי סיכון מיוחדים: כריתת שחלות מוקדמת, שימוש בהורמונים להפחתת גלי חום בגיל המעבר (HRT) ושימוש בגלולות (בעיקר אצל אישה מעשנת). יש הטוענים גם שסוכרת ורמה גבוהה של שומני דם (טריגליצרידים) מסוכנת לנשים יותר מאשר לגברים.
 
 
גורמים "המגנים" על הלב - 
פעילות גופנית מתונה, הפחתת משקל, שמירה על ערכים תקינים של שומנים וסוכר בדם, הימנעות מעישון ושמירה על ערכי לחץ הדם.
כמו כן תמיכה חברתית, תחושת אהבה, חמלה, קיומם של אנשים קרובים עימם ניתן לשתף בחוויות הקשות של החיים.
 
 
דרכי טיפול למניעת מחלות לב
במקביל לתרופות הניתנות בהמלצת הרופא (אשר לרובן תופעות לוואי רבות).
 
תזונה - תזונה עשירה בירקות ופירות קשורה עם ערכי לחץ דם נמוכים ובריאות משופרת
סלרי, הבצלים לסוגיהם, העלים ירוקים והשום.
תפריט המכיל שמן דגים יפחית הסיכון למחלות לב.
 
תנועה:
פעילות אירובית (הליכה ע"פ דופק  שנקבע בצורה אישית)
מומלץ ליהנות מפעילות גופנית מתונה עד נמרצת במשך כ – 30 – 45 דקות, ברוב או אפילו כל ימות שבוע.
פעילות ה משפרת באופן משמעותי את בריאות הלב ומפחיתה את הסיכון לחלות במחלות אלה.
 
תרגול יוגה נשית באופן קבוע
 20 - 40 דקות בכל יום (ברוב ימות השבוע) להתמודדות עם מתחים ואיזון רגשי נפשי , תרגילי נשימה, תרגילי מתיחה, מדיטציה ודמיון מודרך.
התרגול יותאם ליכולת האישה, תוך הפעלת מירב המפרקים והשרירים השונים בצורה עדינה, דגש מיוחד לשיפור זרימת הדם באזור האגן ושיפור תפקוד השחלות להורדת הגודש בהן, שיפור ואיזון הורמונלי.
 
אישה בגיל המעבר זקוקה לתרגול יותר דינמי, האימון יכוון להאצת הדופק בגוף האישה -  כלי יעיל לחיזוק הלב.
התרגול ישפיע על המערכת האנדוקרינית ויביא לאיזון הורמונלי (אסטרוגן, פרוגסטרון ואדרנלין...) ותופעות לוואי מתונות יותר.
 תרגול תנוחות הפוכות ישפיעו ישירות על בלוטת התריס אשר איזונה חשוב לקצב המטבוליזים בגוף, בריאות העצמות ותפקוד שריר הלב. (שיבוש בתפקוד הבלוטה יכול להשפיע על היצרות של העורקים הכליליים בלב והחלשות סיבי שריר הלב כמו כן האצת תהליך אוסטיאופרוזיס ).
 
דרך התנוחות האישה תתמוך גם בבלוטת האדרנל ותעלה את יכולתה להתמודד עם מתח, תפחית את הסיכון לחלות במחלות הקשורות בו ובכך תשפר בגופה את תפקודי הלב וכלי הדם.
לכל אורך התרגול תתקיים התאמה בין אורך התנועה לאורך הנשימה, חיזוק השרירים המייצבים, מיקוד באזור הסרעפת וחיזוק של שרירי קרקעית האגן ה"מולה בנדה"  עבודה מייצבת עם השפעה רבת עוצמה על כל מערכות הגוף, המערכות האנדוקרינית, העצבית החיסונית והאנרגטית, כלי יעיל להפחתת מתח וחרדה אצל אישה בגיל המעבר .
 
יושם דגש מיוחד על פתיחת מרכזי אנרגיה חסומים, צ'קרת הלב ומקלעת השמש דרך כפיפות לאחור ובסוף התרגול איזונם ע"י כפיפות לפנים, המערכת הרגשית של האישה תושפע ע"י תנוחות יוגה הפותחות את המרכז הרגשי ומעלות את רמת הפראנה בגוף.
 
דוגמאות לתנוחות מומלצות בתרגול :
קוברה (בהונג'אסאנה) – החזה פתוח מרכז הלב נפתח, הריאות מתגמשות, עמד השדרה מתחזק.
 
מחרשה (הלאסנה) - תשפיע על מערכת ההפרשה הפנימית ותרגיע את מערכת העצבים, תנוחה מעוררת,
יעילה להורדת לחץ הדם.
 
נר (סארוואנגסנה) -   הגוף הפוך ודם עורקי זורם ללב מכוח הכבידה.
 
הצבט (פאשצימוטאנסנה) - תנוחה המעסה את הלב, עמוד השדרה ואיברי הבטן, מרגיעה את התודעה.
 
כלב מביט מטה (אדהו מוקהה שוואנסאנה) - לשחרור עייפות, להעצמת הפראנה (כוח החיים), הורדת קצב פעימת הלב, הזרמת דם לתאי המוח וגירוי בלוטות אחראיות על איזון רגשי.
 
תנוחות שיווי משקל הנותנות תחושת איזון ויציבות
 
 
נשימות
 
 נשימת אודג'אי – לריכוך מערכת העצבים, שחרור רגשות לא רצויים.
  
נשימת נחיריים מתחלפת – לאיזון המערכות בגוף ולהורדת לחץ דם
 
מדיטציה  
 
וחשיבה על לב פועם, מחייה, רחב, יפה, אוהב ומימוש משאלות הלב.
 
מכול הלב,

קארין
יוגה נשית, יוגה לנשים
 
 
 
מקורות:
גופה ותבונתה של אישה – ד"ר כריסטיאן נורתרופ
אור על היוגה – ב.ק.ס איינגאר
 
  יוגה נשית  
  בריאות האישה  
  יוגה ככלי טיפולי  
  טרום גיל מעבר ויוגה  
  יוגה לגיל מעבר
  יוגה לנשים בהריון
  סדנאות יוגה
  תרומה לקהילה  
  חדר קריאה
  גלרית תמונות  
חדשות


23/08/2018
שנת היוגה תתחיל אחריי החגים באוקטובר - מתרגשת לקראת
ההרשמה החלה, אם אתן מעוניינים להצטרף, צרו איתי קשר, להתראות וקיץ מהנה

כתבה ב"מאקו"
כתבה שהתפרסמה באתר "מאקו", ריאיון איתי בנושא עבודה עם נשים
לקריאה הקליקי כאן


פותח ע"י סופטמדיה בניית אתרים